• رد پالت، پالتی برای تمامی کسب و کارها
  • تلفن: 02188283411

هاتجر چیست؟ HOTJAR

هاتجر چیست؟ HOTJAR

مدیران وب سایت ها، سئوکاران و وبمسترها همیشه به ابزارهایی نیاز دارند تا بتوانند نحوه تعامل کاربران با سایت شان را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند. یکی از این ابزار هاتجر Hotjar  از زیر مجموعه ابزار هیت مپ Heatmap است. هیت مپ ها یا نقشه های رنگی نوعی ابزار حرارتی هستند که میزان درگیری کاربران با صفحات، تصاویر، آیکن ها و … را با رنگ قرمز تا آبی نشان می دهند. قرمز بیشترین میزان درگیری و تعامل کاربران با آن بخش را نشان می دهد. یکی از مهمترین نقشه های حرارتی یا ابزار این دسته هاتجر HOTJAR است. متاسفانه چندی پیش کمپانی هاتجر هم مثل سایر پلتفرمهای تحت وب، کاربران ایرانی را تحریم کرده و ایرانی ها باید توسط اپ های تغییر IP در آن عضو شده و از امکانات آن استفاده کنند.

فهرست مطالب

هاتجر چیست؟

ابزارها و پلتفرمهای زیادی وجود دارند که در راستای جمع آوری اطلاعات و آمارگیری به صاحبان سایت ها کمک می کنند. پلتفرم گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول از معروفترین و پرکاربردترین این پلتفرم هاست. این ابزار ها گزارشهایی چون افزایش نرخ بانس ریت، تعامل کاربر در یک صفحه و … نشان می دهند ولی دلیل این اتفاقات را نمی توانند مشخص کنند. هاتجر ابزاریست که دلیل این وقایع را مشخص می کند. مثلا در گوگل آنالیتیکس تعداد کلیک بر روی یک دکمه را متوجه می شوید ولی با هاتجر دلیل کلیک نکردن کاربران را متوجه می شوید. هاتجر بعنوان ابزار مکمل در کنار ابزارهای دیگر وبمستران بحساب می آید.

در واقع سایت هاتجر Hotjar یکی از ابزارهای رایگان و معروف ساخت نقشه حرارتی یا هیت مپ است. امروزه هاتجر ابزاری در جهت بهینه سازی و آنالیز سایت ها بکار می رود.

سایت هاتجر دارای چهار بخش است. دو بخش مربوط به تحلیل رفتار و دو بخش دیگر هم مربوط به گرفتن بازخورد می شود.

بخش تحلیل اطلاعات:

Heatmaps نقشه‌های حرارتی
Recordings ضبط رفتار کاربران

بخش گرفتن بازخورد:

Incoming feedback بازخورد لحظه‌ای از کاربران سایت
Surveys نظرسنجی از کاربران سایت

اما ابزار هاتجر با توجه به بخشهای مذکور به سوالات زیر پاسخ خواهد داد:

  • دلیل رها کردن خرید مشتری چیست؟
  • چرا کاربران یک صفحه را ترک می کنند؟
  • کاربران به کدام بخش از یک صفحه توجه بیشتری می کنند؟
  • چه تعداد یا چه درصدی از کاربران یک صفحه را دیده اند؟
  • گشت و گذار کاربران در سایت چگونه بوده است؟

برای اینکه بتوانید تجربه کاربری بهتری برای کاربرانتان رقم بزنید باید از دید آنها به سایتتان نگاه کنید. هاتجر این امکان را در اختیار شما قرار می دهد تا به وسیله آن به بهبود و توسعه سایتتان بیانجامد.

هاتجار چیست؟

مزایای هاتجر چیست؟

هاتجر بعنوان یک ابزار تحلیل تعامل کاربران با یک سایت محسوب می شود. قبل از شروع بکار با هاتجر باید مزایای هاتجر را بشناسید. در بخش زیر سه مزیت سایت یا ابزار هاتجر برای شما آورده شده است.

- رایگان بودن

هاتجر دارای پلن های مختلف برای انواع کسب و کارهاست اما خوشبختانه پلن اول هاتجر بصورت رایگان free است. سایت های کوچک و تازه کار می توانند از نسخه رایگان آن استفاده کنند و خوشبختانه کم و کاستی هم برای این کسب و کارها در نسخه رایگان وجود ندارد. اما سایت های بزرگ با صفحات و محصولات متنوع و زیاد باید از نسخه پریمیوم یا پولی آن استفاده کنند.

- آسان بودن

خوشبختانه کار با پنل هاتجر hotjar بر خلاف ابزار دیگر تحلیل و آنالیز وبسایت بسیار ساده و کاربر پسند است. همه اطلاعات و دیتا بصورت طبقه بندی شده در اختیار اکانت منیجر قرار می گیرد و نهایتا می تواند در راستای بهبود عملکرد سایت از آنها استفاده کند.

- دارا بودن امکانات خاص

ابزارهایی که هاتجر در اختیار کاربران خود قرار می دهد یا جایگزین بهتری ندارند یا اگر هم جایگزینی بهتری داشته باشند هزینه های بالایی دارند. کمپانی Hotjar تمام تلاش خود را کرده تا بهترین کیفیت را در اختیار کاربران قرار دهد تا بین رقبای خود جزو برترین ها باشد. به همین دلیل بین دیجیتال مارکتورها و طراحان رابط کاربری دارای محبوبیت بسیار بالایی است.

دلایل استفاده از هاتجر چیست؟

با توجه به مزایای ابزار هاتجر در بالا، در این بخش می خواهیم  به سوال دلایل استفاده از هاتجر چیست، پاسخ دهیم.

A- هاتجر روش تصویری برای درک بهتر کاربران

بعنوان مدیر یک وبسایت، یا یک دیجیتال مارکتر هر ابزار آنالیزی که استفاده کنید قطعا باز هم به ابزار هاتجر در کنار آنها نیاز دارید. مزیت ابزار هاتجر ارائه نقشه های حرارتی از تعاملات و گشت و گذار کاربران در وبسایت هاست که ابزارهای دیگر این قابلیت را ندارند. پ

این نقشه های حرارتی Beatmap نقاط پر فعالیت و کم فعالیت سایت را نشان میدهند. نقاط پر فعالیت و با تعامل بالا با رنگ قرمز و نقاط کم تعامل سایت با رنگ آبی در هاتجر مشخص می گردند.

علاوه بر نقشه حرارتی قابلیت Screen Recordings یا ضبط گشت و گذار کاربران در سایت، کمک زیادی در درک حس کاربران سایت خواهد داشت. با کمک این بخش از ابزار هاتجر می توانید متوجه بشوید آیا کاربر به راحتی می تواند به هدفی که در سایت دارد برسد یا بخش یا بخش هایی در سایت مانع این حرکت می شوند. تنها کافیست فیلم ضبط شده گشت و گذار کاربر را مشاهده کنید و بر اساس نتایج حاصله تصمیم بگیرید.

دلایل استفاده از هاتجر

B- مشخص کردن دلایل رفتار کاربران با هاتجر

تصور کنید بر اساس داده های ابزار هاتجر مثل فیلم ضبط شده گشت و گزار کاربران و نتیجه حاصل از  نقشه های حرارتی متوجه شوید که اکثرا کاربران به یک صفحه خاص از محصول واردشده و بدون خرید از آن خارج می شوند. خب، دلیل اصلی این اتفاق چه چیزی می تواند باشد؟ اینجاست که هاتجر با بازخورد گرفتن از کاربر می تواند دلیل خارج شدن وی را از او بپرسد. بهترین راه همین است، برای صفحه یا صفحات خاصی که این اتفاق می افتد بهتر است یک سوال همراه با پاسخ ارسال شود. از سوالاتی که نیاز به پاسخ تشریحی دارند خودداری کنید. زیرا کاربران حوصله نوشتن پاسخ اینگونه سوالات را ندارند. 

سوال: چه چیزی باعث خارج شدن شما از این صفحه شد؟

  • دچار سردرگمی شدم
  • چیزی را که می خواستم پیدا نکردم
  • سرعت لود سایت بسیار کم بود
  • قیمت محصول مدنظر خیلی بالا بود
  • ارسال کالا همراه با هزینه بود
  • کالا بازه زمانی تست ندارد
  • دلایل دیگر (می توانید توضیح دهید)

در هاتجر علاوه بر ارسال پرسشنامه درون سایت می توانید خارج از سایت و از طریق ایمیل برای کاربران پرسشنامه ارسال کنید.

علاوه بر ارسال پرسشنامه، Feedback Widgets (ویجت بازخورد) یکی دیگر از ویجت های دریافت بازخورد کاربران است. این ویجت می تواند در انتهای صفحه مورد نظر قرار بگیرد و میزان علاقه و یا تنفر کاربران نسبت به آن صفحه را جمع آوری کند.

ویجت بازخورد feedback widget

C- هاتجر و ارائه سریع داده ها

کار کردن با هاتجر بی نهایت راحت تر از ابزار آنالیزی مثل گوگل آنالیتیکس است. همانطور که در بخش قبلی توضیح دادیم، حتی کار با هاتجر نیاز به دانش قبلی هم ندارد. نصب خود هاتجر بر روی سایت هم بسیار آسان است. کافیه یک قطعه کد را بر روی سایت قرار دهید یا با نصب یک پلاگین آن را فعال کنید. که در ادامه آن را توضیح خواهیم داد. در نتیجه هر کسی می تواند با مطالعه داده های هاتجر به آنالیز و کسب نتیجه برسد. 

D- بهبود UI و UX

وبمستر ها و مدیران سایت بر اساس دیتا و اطلاعات متنوعی که از سایت هاتجر به دست می آورند می توانند در راستای بهینه سازی ظاهر سایت و سریع رسیدن به هدف مشتری استفاده نمایند. این ابزار اطلاعات دقیقی درباره نقاط بی کیفیت و با کیفیت سایت به وبمستر می دهد که او با بهینه کردن این موارد، سفر لذت بخشی را برای کاربران سایتش رقم می زند.

انواع نقشه های حرارتی در هاتجر

نقشه های حرارتی هاتجر یکی از بخش های مهم در آنالیز رفتار و تعاملات کاربران در سایت بشمار  می آیند. با مطالعه اطلاعات این بخش متوجه می شوید، کاربران سایتتان بیشتر علاقمند به چه چیزی هستند؟ چه چیزهایی باعث دور شدن آنها از هدف می شود؟ چرا صفحه ای را سریع ترک می کنند؟ و صدها چرای دیگر. نقشه های حرارتی سایت هاتجر بنا به استفاده کاربرا به سه دسته تقسیم می شود:

نقشه حرارتی کلیکی Click Heatmap

در نقشه های حرارتی کلیکی، بخش های قرمزتر نشانگر میزان کلیک بیشتر بر آن ناحیه است. یعنی کاربران زمان گشت و گزار در سایت، ماوس خود را به هرطرف ببرند و کلیک کنند هاتجر براساس درصد آن را در این نوع نقشه ها نشان می دهد.

نقشه های حرارتی هاتجر

نقشه حرارتی حرکتی Move Heatmap

نقشه های حرارتی حرکتی، حرکت های ماوس رو ثبت می کنند. تفاوت این نوع نقشه ها با نقشه های کلیکی در ثبت حرکت ماس است و دیگر نیازی نیست تا حتما کاربر کلیک کند و نقشه آن را ثبت کند. هر گونه حرکتی که کاربر با موس داشته باشد چه حرکتی و چه کلیکی در این نوع نقشه ثبت می شود.

نقشه اسکرول Scroll Heatmap

نقشه حرارتی اسکرول هم نشان دهنده میزان اسکرول کردن در صفحه است. رنگ قرمز نشان دهنده بخش های اسکرول شده و رنگ آبی نشان دهنده بخش های دیده نشده صفحه یا همان اسکرول نشده است. اگر تمایل دارید بفهمید که آیا کاربران متون صفحه یا مقاله شمارا تا انتها اسکرول می کنند می توانید از این نوع نقشه حرارتی استفاده نمایید.

اشتراک گذاری در:

2 Comments

  1. هاتجرو میتونیم جزو ابزار آنالیز همیشگی سایت بدونیم و بعنوان خدمات برای مشتریامون فعالش بکنیم. منظورم مثل سرچ کنسولو گوگل آنالیتیکسه؟

    1. سلام از هاتجر فقط مقطعی و در زمان های خاص استفاده کنید زیرا یکی از معایب هاتجر کند شدن سرعت لود سایته و فکر میکنم بعلت امکاناتی که در اختیار کاربرا میزاره فعلا طبیعیه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *